De ontmoeting met je innerlijke kind

Laat je frivool, vreugdevol en magisch verrassen...


Je innerlijke kind ontmoeten kan een bevrijdende ontdekking zijn, ongeacht je leeftijd. Doorvoel rustig wat het met je doet deze verruimende kijk op het ‘wonder’ van je innerlijke kind


Ik nodig je vooreerst uit om onderstaande vragen rustig meditatief te onderzoeken.


¨ Wat vond je innerlijke kind vroeger zo leuk en fijn om te doen?

¨ Wat was je favoriete hobby?

¨ Wat was je lievelingsknuffel? Heb je deze nog?

¨ Welke muziek hoorde je graag?

¨ Wie was je favoriete acteur of actrice?

¨ Welk was je lievelingskleur? Of weiger je 1 kleur te kiezen?

¨ Wat waren je favoriete films?

¨ Waar werd je rustig van?

¨ Wat ontroerde je?

¨ Waar kreeg je energie van?

¨ Welke spelletjes speelde je graag?

¨ Wie was je beste vriend(in)?

¨ Welke juf/meester heeft je het meest geïnspireerd? Hoe? Met wat?






Je innerlijke kind, het fundament van zelfzorg in het nu

Bij een eerste ontmoeting met je innerlijke kind zijn er vaak nog restanten van boosheid, verdriet of onmacht. Deze emoties kunnen hun oorsprong vinden vanuit een trauma in je kindertijd. Of ze kunnen nog een restant zijn van een kleinigheid of futiliteit, toch in de ogen van een volwassene. Het innerlijke kind heeft veiligheid en vertrouwen nodig voor het zich wil tonen. Ter ondersteuning kan je een foto van je jonge versie goed zichtbaar plaatsen in je woonst. Je innerlijke kind wenst namelijk te voelen dat het er helemaal mag zijn.


Wanneer je de kleine versie van jezelf nog niet bewust hebt ontdekt, kan deze negatief, haast dwangmatig, aandacht vragen. In mijn praktijk 'Zelfrealisering' ziet ik vaak dat het innerlijke kind de ‘saboteur’ is. Het weigert ‘groot te worden’ want het mist een mama en papa. Als je innerlijke kind daarentegen wél bewust in contact staat met de grote versie van jezelf ontstaan er constructieve ervaringen naar zelf-zorg. Jij bent immers de ouder voor je mini-zelve.



Je innerlijke kind als bondgenoot

Tot circa zes jaar is een kind een heel intuïtief wezentje. Kleine kinderen beredeneren niet wat er is. Ze voelen en dat is hun leefwereld. Naarmate de kinderen groeien gaan ze hun ervaringen vanuit hun mentale veld benaderen. Ze ‘vluchten’ naar hun hoofd. Daar kan je alles ‘goed praten’. Voor de meeste mensen vormt het dan ook een heuse uitdaging om terug in hun totale lichaamsgewaarwording te komen. Je innerlijke kind kan hier een bondgenoot zijn zijn naar een verbeterde gronding hier en nu. Maar voor je met de jonge versie van jezelf in een constructieve symbiose kan komen, zijn erkenning en healing vereist.



Signalen dat je innerlijke kind heling nodig heeft

Herken je je in onderstaande situaties? Dan is de kans groot dat je innerlijke kind negatieve aandacht opeist. De volwassen versie van jezelf dreigt daardoor op de achtergrond te verdwijnen.


1 // Je voelt je onbegrepen en je omgeving begrijpt je ‘met de beste wil van de wereld’ niet.

2 // Je ervaart een haast dwangmatige nood aan aandacht. Het is nooit goed genoeg wat de ander voor je doet.

3 // Je kan heel impulsief en instinctmatig handelen en pas veel later besef je dat je handelingen niet correct waren.

4 // Je overdrijft in het uiten van je emoties: roepen, schreeuwen, met de deuren slaan.

5 // Het kan ook voorvallen dat je niet meer wil spreken. Je sluit je totaal af van je omgeving.

6 // Je vlucht van verantwoordelijkheden.

7 // Heel vaak voel je je uitgeput en vermoeid. Het innerlijke kind dat nog tekorten ervaart, ondermijnt je energie.



Evolueren naar een symbiose met je innerlijke kind


Het innerlijke kind vertoont zich bij degene die het de meeste veiligheid biedt. Dit kan voor de persoon waar het innerlijke kind zich kenbaar maakt een teleurstelling vormen.


1. Bij jezelf

Je gaat je letterlijk kleiner voelen. Fysiek voel je jezelf kleiner dan je werkelijk bent. Je onzekerheid speelt je parten.

Je innerlijke kind kan je bijvoorbeeld je nachtrust ontnemen. Je kan destructief gedrag vertonen naar jezelf, vanuit onzekerheid en faalangst.


2. In relatie tot je partner

Vaak hoor je volgende uitspraak: ‘Ik ben hier met mijn drie kin-deren’ en je ziet twee kinderen en de partner. Er wordt dan aangevuld (al wijzend naar de partner) ‘en met hem/haar heb ik nog het meeste werk’. Herkenbaar? In relaties zijn het vaak twee innerlijke kinderen die met mekaar om aandacht ‘strijden’.

Voorbeelden van infantiel gedrag: eindeloos in discussies blijven doorgaan, wat je partner ook zegt aan positieve complimentjes: je gelooft het niet, wat je partner ook voor je doet, het is nooit genoeg.


3. Je eigen kinderen

Zodra je kinderen je extreem triggeren en ‘tot het uiterste drijven’ is er een grote kans dat je innerlijke kind aanwezig is. Je kind kan ook een spiegel zijn van je innerlijke kind.

Bijvoorbeeld: ‘Mama je bent zo hard voor mij’. En je had zelf een harde, kille moeder die op haar beurt last had van de verharding van haar moeder.


4. Bij je vrienden en vriendinnen

Je kan de claim naar aandacht van je innerlijke kind herken-nen als iemand van je vriendenkring bijvoorbeeld alle aandacht haast karikaturaal opeist.

Concreet kan dit volgende vormen aannemen: je blijft eindeloos praten en anderen onderbreken, je innerlijke kind kan in strijd gaan om de beste, de mooiste… te zijn, de mini-versie van jezelf kan kiezen voor sociale isolatie want ‘het is niet goed genoeg’ of ‘teveel’.


5. Op je werk

Het kan voorvallen dat het innerlijke kind op je werk zich ma-nifesteert als je baas of als een collega die heel veel gelijkenissen vertoont met één van je ouders.

Bijvoorbeeld: je voelt je ‘op het matje geroepen’ en gaat in de verdediging, je gaat te hard je best doen, waardoor juist alles misloopt, op tijd komen is heel lastig voor je.


6. Jij en je ouders

Je ouders kennen als de beste de triggers om je innerlijke kind in een negatief patroon actief te maken.




Wanneer jij en je innerlijke kind een nieuw dynamisch team gaan vormen. In deze fase ga je bewust mét je innerlijke kind activiteiten ondernemen en preventief je innerlijke kind aandacht geven. Je innerlijke kind is bewust bij je en jij neemt hem of haar mee in je activiteiten.


1. Bij jezelf

Ga wandelen in de regen en geniet ervan. Spring in de eer-ste de beste plas. Met mooi weer ga je op het gras liggen en staar je naar de wolken. Laat je fantasie de vrije loop. Zie die wonderbaarlijke verhalen in de wolken. Koop gerust eens dat lekker ijsje. Kijk naar die Disneyfilm van in je kindertijd. Draag die roze broek met bloemetjes. Schilder, klieder en kladder op dat doek.


2. In relatie tot je partner

Kies op regelmatige basis een verwenmoment exclusief voor jezelf. In het bijzijn van je partner heeft je innerlijke kind op deze manier al aandacht gekregen. Zorg dat je innerlijke kind ook ruimte krijgt als jullie samen zijn.

Durf bijvoorbeeld de speelsheid toe te laten bij je partner.


3. Je eigen kinderen

Laat de noden van je innerlijke kind een inspiratiebron zijn voor wat je allemaal kan doen met je huidige kinderen. Je kan de mama of papa zijn die jij niet hebt gehad én voor je kinderen én meteen ook voor je eigen innerlijke kind. Let wel op dat je hier niet naar het andere ‘dwangmatige’ uiterste gaat.


4. Bij je vrienden en vriendinnen

Organiseer bijvoorbeeld een karaoke. Zing alsof jij die beroemde zanger(es) bent, net zoals jij dat deed in je kindertijd. Of dans ongebreideld alsof niemand naar je kijkt maar je bent wel je ganse schattige kleine zelve. Of ga op ‘kamp’ en trek de natuur in.


5. Op je werk

Neem regelmatig pauze, blijf geen uren achter je computer-scherm zitten. Ga een kwartiertje naar buiten om frisse lucht te scheppen. Laat de creativiteit en inspiratie van je innerlijke kind toe in je projecten. Maak een onderscheid tussen je baas/collega’s en je triggers van in je kindertijd. Leer kijken naar wat er werkelijk is.


6. Jij en je ouders

Vergeef je ouders, zij hebben gehandeld in het bewustzijn en met de mogelijkheden die zij op dat moment konden bieden. Blijf rustig en neem je innerlijke kind op je schoot wanneer je bij je ouders op bezoek gaat. Jij bent nu de mama en de papa. Vergeef jezelf.


Even voor de denkers onder ons: Weet, wat anderen van je denken heb je nooit in de hand. Het is een zeer lastige zaak om je eigen gedachten bewust onder controle te houden. Laat staan de denkpatronen van de mensen in je omgeving. Ik nodig je uit om rustig eerst je eigen gedachten onder de loep te nemen en je je daar bewust van te worden.

De ‘magische’ sleutel van healing: je innerlijke kind geven wat het wenst

Tijdens en na de eerste bewuste ontmoeting(en) kan de heling plaatsvinden tussen jullie beiden. De fasen lopen door elkaar en ontvouwen zich organisch. En daarenboven er is nog zoveel meer, in je eigen ‘heelwording’ van wie je werkelijk bent.


/// De enige manier om je innerlijke kind tot je bondgenoot te maken is dat jij geeft wat de kleine jij nodig heeft. Enkel jij weet dat als de beste en kan dat als de beste. Jij kent je kindertijd door en door. Jij weet waar je innerlijke kind zich goed bij voelt. Je omgeving mag alles doen wat er maar mogelijk is en toch zal alleen jij de verbinding met je innerlijke kind kunnen herstellen. Ga jij dit engagement met jezelf aan? ///


Durf terug te geloven in het onmogelijke, in magie en fantasie. Alles kan. Jij bent de creator van je werkelijkheid. Je innerlijk kind is daar meesterlijk goed in.

Je innerlijke kind, dé bondgenoot voor de rest van je leven

Het herstel met je innerlijke kind, is het grootste geschenk dat je aan je-zelf kan geven. Er komt een bruisende creativiteit vrij. Je voelt je geïnspireerd en vreugdevol. Het leven is in stroming, want je bent nu in de zelfzorg. Frivoliteit, stoutmoedigheid, humor en plezier zijn basiswaarden. Je passie ontwaakt en daarmee ook de drive om jezelf te realiseren. De controle smelt weg, want je leeft in vertrouwen. Je staat in contact met je intuïtie en zintuigen. Je bent dankbaar voor alles wat is, want je blijft in verwondering voor de kleine dingen van het leven. Je kiest voor geloof in het onmogelijke, in magie en fantasie. Alles kan. Jij bent de creator van je werkelijkheid. En er is nog zoveel meer.


Jij bent nu de mama/papa voor je innerlijke kind

Dit is wel de belangrijkste fase. Dat klinkt ‘raar’ en toch is dit dé oplossing. Wat jij van je ouders gemist hebt, geef jij nu aan je innerlijke kind. Je stopt met dit te claimen bij je partner, je vrienden, je ouders… De kwaliteit van je leven neemt toe en je omgeving geniet mee. Het is fundamenteel je ouders te erkennen. Zij hebben het beste met je voor. En dit met de mogelijkheden en het bewustzijn dat zij hebben op dat moment. Zij hebben je het leven gegeven. Beiden. Dankzij hen heb jij je plaatsje hier op aarde. Zit je toch met boosheid naar je ouders toe, dan nodig ik je uit om dat uit te klaren. Je ouders én jezelf vergeven is een belangrijk onderdeel in dit proces.

Er zijn alleen maar winnaars bij de heelwording van je innerlijke kind met jezelf.


Het heelwordingsproces is ingezet Je innerlijke kind is een intuïtief gevoelig wezen. De basis wat je innerlijke kind nodig heeft is veiligheid. Voel dat er nog zoveel meer is dan hier onder woorden is gebracht. Het teamgebeuren met je innerlijke kind is een openbaring en simultaan een diepe ontroering. Je innerlijke kind helen is in dit opzicht een langzaam ontvouwend proces dat tijd vergt.


Ervaar dat je vol-wassen Zelf ondersteuning krijgt van je Hoger Zelf, je Ziel en het Supra Mentale veld.


Nu je dit artikel hebt doorgenomen: weet dat je innerlijke kind heeft meegelezen en zo heb je al een eerste stap gezet en je innerlijke kind de hand gereikt. Proficiat.